Lezing:
“De afbeelding van het kerstgebeuren in de
vroeg-christelijke en middeleeuwse
kunst”
Lezing door de heer Paul Le Blanc
13 december 2006
Aan de
hand van meer dan 50 dia's heeft de heer Le Blanc – kunsthistoricus van
beroep – ons laten zien hoe het verhaal van Jezus' geboorte talrijke
kunstenaar gedurende vele eeuwen heeft geïnspireerd. In zijn boeiende betoog
ging hij uitgebreid in op de symbolische afbeeldingen rondom het
kerstgebeuren. Wij zagen kleurrijke afbeeldingen de revue passeren zoals
diverse miniaturen, mozaïeken, panelen, schilderijen en muurschilderingen,
alle betrekking hebbende op de geboorte van Jezus Christus, de Messias.
De eerste afbeeldingen ontstonden pa in de tweede eeuw. Hierbij waren er
grote verschillen tussen de Oosterse en Westerse cultuur. In de Westerse,
Romeinse cultuur was het heel normaal om goden af te beelden. Dit in
tegenstelling tot de Joodse en islamitische cultus, waarbij het afbeelden
van God omstreden was. Het was ook interessant te zien hoe de symboliek in
de loop der eeuwen steeds veranderde.
Over de verklaring van het geboortejaar van Christus zijn diverse theorieën.
Het precieze jaartal is niet bekend.
Waarom wordt het gevierd op 25 december? Dit is terug te voeren naar de
viering bij de Romeinen van het feest van de zon. De "Sol Invictus",
zonnegod, de onoverwinnelijke zon. Dit feest werd in Rome officieel gevierd
en werd in de derde eeuw als staatscultus ingevoerd. Ook Mithras, de
oosterse god van het licht, werd rond die tijd in Rome gevierd. In de vierde
eeuw werd het feest van de geboorte van Christus op 25 december gezet, in
samenhang met die andere feesten. Op een mozaïek uit ongeveer 300 hebben we
kunnen zien, hoe Christus als zonnegod met kar en paarden ten hemel werd
gevoerd. Symboliek: de zon die het licht geeft.
Een voorstelling uit de tweede eeuw van de Catacomben in Rome (toentertijd
alleen om te begraven) geeft de oudste verbeelding weer van kerstmis. We
zien een soort drie koningen (magiërs) die op bezoek gaan bij het Kerstkind.
Dit heeft ook duidelijk een symbolische betekenis. De herder duiden op de
joden en de koningen stellen de heidenen (niet joden) voor. Overigens was
het Driekoningenfeest (Epifanie) toentertijd belangrijker dan het
kerstfeest. In de vijfde eeuw wordt pas melding gemaakt van het kerstfeest.
De os en de ezel komen vanaf de derde eeuw in beeld. Dit onder andere naar
aanleiding van een tekst van de profeet Jesaja uit het Lucas-Evangelie. De
os staat voor een rein dier (de Christenen) en de ezel voor een onrein dier
(de Joden). Vanaf de vierde eeuw behoren de os en ezel onafscheidelijk bij
het kerstgebeuren.
Hoe zit het met Jozef? Hij komt in de eerste afbeeldingen naar voren als een
slapende, oude sullige man, een grijsaard die zit te dutten. Dit geeft de
ondergeschikte rol van hem weer bij de verwekking van Jezus. In latere
eeuwen treffen we ook andere voorstellingen van hem aan, zoals een Jozef met
een kous om een been en het andere been zonder kous. Hij heeft uit
medelijden met het naakte Kind zijn kous uitgedaan om daarmee het kindje te
omwikkelen. Dit is te zien op een paneeltje uit de 15e eeuw in de Dom van
Keuen. Voorts nog een Jozef die bezig is met zijn taak als voedstervader:
hij is pap aan het opwarmen op het vuur. Verder nog een Jozef als timmerman
(met timmergereedschap). Vermeldenswaard is ook de afbeelding van de vlucht
naar Egypte, waarbij Jozef de ezel leidt. Het is een ezel op wielen met
Maria en het kindje (…).
(Verslag: Bert Billekens)
|
De heer Le Blanc is kunsthistoricus en was twintig jaar docent
kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen aan de Katholieke Universiteit van
Nijmegen. Verder was hij tien jaar directeur van de Stichting Kerkelijk
Kunstbezit in Nederland. |
|